
ADHD
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) jest najczęściej występującym zaburzeniem neurobehawioralnym u dzieci. W związku z tym, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat powstało wiele publikacji naukowych na temat ADHD, obecnie stosuje się również nazwę zespół hiperkinetyczny. Do najbardziej charakterystycznych objawów ADHD należą: nadmierna ruchliwość, impulsywność, problemy z koncentracją, trudności ze skupieniem się na wykonywaniu jednej czynności, wykonywanie kilku czynności jednocześnie oraz niedokańczanie zadań. Dzieci z ADHD charakteryzuje niespożyta energia, zniecierpliwienie, a nawet zachowania agresywne. Wyżej wymienione cechy mogą mieć wpływ na trudności w kontaktach z rówieśnikami oraz członkami rodziny. Dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej mają problem z pozostaniem w jednym miejscu, dlatego zwykle biegają. W związku z czym dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej często mają trudności z nauką i wykorzystaniem pełni swoich możliwości. ADHD zwykle ujawnia się we wczesnym wieku, czyli do 5 roku życia. Jednakże najczęściej dochodzi do rozpoznania kiedy dzieci rozpoczynają naukę w szkole i mają trwale występujące objawy. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej dotyczy zarówno dziewczynek, jak i chłopców.
Dzieci z ADHD znacznie łatwiej się rozpraszają pod wpływem bodźców zewnętrznych. Objawy charakterystyczne dla ADHD zazwyczaj mocniej widoczne są u chłopców, aniżeli u dziewcząt. Uwydatnione cechy dzieci z ADHD są niemałym wyzwaniem dla rodziców i nauczycieli. Wczesne rozpoznanie zespołu nadpobudliwości ruchowej pozwala jak najwcześniej pomóc dziecku. Do postawienia diagnozy potrzebna jest współpraca wielu specjalistów: psycholog, psychiatra, pediatra. W celu postawienia diagnozy potrzebny jest wnikliwy wywiad przeprowadzony z rodzicami dziecka. W proces leczenia muszą być zaangażowani zarówno rodzice, jak i nauczyciele dziecka. Wszystko po to, aby zapewnić dziecku jak najlepsze warunki w trakcie leczenia. Niezwykle ważne w terapii jest zaangażowanie członków rodziny dziecka. Wczesne rozpoznanie ADHD i właściwe postępowanie daje szansę na zmniejszenie nasilenia się objawów, a nawet ich ustąpienie. Leczenie ma na celu zapewnić dziecku zmniejszenie stresu, poprawę koncentracji, zmniejszenie nasilenia się pozostałych objawów. Konsekwencjami braku właściwej opieki i pracy z dziećmi z ADHD mogą być takie jak: niska samoocena, bunt przeciwko panującym normom, osiąganie w szkole dużo niższych wyników w stosunku do możliwości, przygnębienie, popadanie w depresję.
Napisany przez www.medimedic.pl: 2018-10-22
KolbudyMedi-Medic Centrum Medyczne 83-050, Kolbudy, ul. Przedszkolna 46 Województwo Pomorskie
|